Thursday, 18 August 2011

Air Terjun SETAN?


Aneh tapi benar : Di Zimbabwe, Afrika, ada kolam renang yg lokasinya berada pada ketinggian 128 meter. Hanya orang-orang yg berani saja sanggup bernang ke dalamnya. Orang menyebutnya "Kolam Renang Setan".






Lokasi tempat ini adalah di air terjun Victoria, Zimbabwe, Afrika. Ketinggian air terjunnya mencapai 128 meter. Masyarakat sekitarnya dari dulu biasa menyebutnya sebagai "kolam renang setan".

Selama bulan September dan Desember, masyarakat dapat berenang di dalamnya sampai mendekati ke bibir air terjun. Tentu saja tidak usah terjun ke bawah!

Air terjun ini cepat  menjadi sangat terkenal di kalangan "pelancung berani mati". Banyak orang yg kadang-kadang mencari pengalaman penuh cabaran seperti ini. Anda berani ?

Monday, 15 August 2011

Siapa sanggup minum air mayat?

Contoh kain kafan yang diminta individu tidak dikenalinya.

KUALA TERENGGANU: Gara-gara terpengaruh dengan perkara tahyul, ada individu negeri ini dikesan mencuri dan mengambil bekas air mandian jenazah dan lebihan kain kafan kononnya untuk dijadikan ubat merawat pelbagai penyakit termasuk mengatasi masalah ketagihan dadah.

Perbuatan khurafat itu didedahkan Pengurus Pusat Urusan Jenazah Islam, di sini, Mohd Ariff Tengah, 35, yang memberitahu dia menerima lebih 50 permintaan daripada waris dan individu tidak dikenalinya untuk mendapatkan bekas air mandian itu sejak terbabit pengurusan jenazah 15 tahun lalu.

“Jumlah itu tidak termasuk yang datang secara sembunyi-sembunyi menadah air mandian jenazah di bawah rumah ketika proses mandi mayat.

“Kata mereka, air mayat itu boleh digunakan bagi mengubati pelbagai penyakit termasuk jangkitan HIV dan ketagihan dadah. Perbuatan ini mengundang bahaya kerana air jenazah itu kotor dan mungkin mengandungi pelbagai bakteria atau kuman.

“Jadi, sekiranya ia digunakan sebagai ubat kepada individu yang masih hidup, tentu ia boleh mendatangkan jangkitan penyakit,” katanya yang juga perunding pengurusan jenazah Yayasan Islam Terengganu.

Thursday, 11 August 2011

Masjid paling cantik di Negeri Sembilan..


Ini adalah Majid Cina yang pertama di negara kita.. Selain dari Masjid.., ia juga beroperasi sebagai Pusat Saudara Baru dan Pusat Kegiatan yang memberi peluang kepada kumpulan sasar iaitu masyarakat Cina Muslim untuk mendalami ilmu-ilmu agama Islam serta pelbagai aktiviti sosial dan kemasyarakatan.

Pembinaan yang melibatkan kos sebanyak 7.8 juta ringgit, bangunan ini terletak di tapak seluas 1.78 ekar di Jalan Mufti Ahmad, Rahang Square, Seremban.

Ia turut lengkap dengan laman dan menara pagoda serta pelbagai kemudahan antaranya Dewan Serbaguna, Dewan Solat Utama, Ruang Pejabat, Bilik Imam, Perpustakaan serta Bilik Mesyuarat.

Jom kita tengok keindahan Masjid Cina ni...






Wednesday, 10 August 2011

SAH Sembahyang dengan pewangi beralkohol..


Selama ni kita ingat bahawa alkohol yang digunakan dalam pewangi adalah sama dengan alkohol yang digunakan didalam arak.. Rupanya salah tuu...

Alkohol industri adalah berbeza dengan alkohol yang terdapat didalam arak.. Jadi kalau dah berbeza, apakah SAH sembahyang jika kita memakai wangian yang ada alkohol..

Jom kita baca apa kata JAKIM...



Berikut adalah beberapa kemusykilan yang telah dijawab oleh panel penasihat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Kod Rujukan Soalan 0h5ne
Soalan :
penggunaan minyak wangi beralkohol di dalam solat atau majlis majlis ilmu bagi lelaki. soalan nya adakah kita boleh menggunakannya atau tidak sebab banyak yang saya dengar mengatakan tidak boleh. tetapi saya ada membaca bahawa ianya tidak membtalkan solat, jadi apa hukum sebenar untuk kita memakai minyak wangi yang beralkohol. adakah boleh atau tidak langsung jika ingin dipakai ketika solat?

Jawapan :
Hukum memakai minyak wangi beralkohol ketika solat adalah harus. Kandungan alkohol yang terkandung di dalamnya adalah jenis alkohol industri dan bukannya alkohol yang terdapat dalam makanan.

Kod Rujukan Soalan g0wzt
Soalan :
salam ustaz..boleh ke pakai minyak wangi yang beralkohol dan kemudiannnya solat?sebab ada ustzh y ckp blh..

Jawapan :
Assalamualaikum..solat mereka yang memakai minyak wangi beralkohol adalah sah. Ini kerana alkohol yang terkandung di dalam perfume adalah berbeza dengan alkohol yang terdapat di dalam arak. Ringkasnya alkohol yang terkandung di dalam perfume tidak dihukumkan najis.

Kod Rujukan Soalan 0fby1
Soalan :
Salam, Apakah hukumnya minyak wangi beralkohol digunakan dalam solat(ibadat).Adakah ianya najis?

Jawapan :
Waalaikumussalam Wrt. Wbt
Minyak wangi beralkohol harus digunakan dalam solat. Hal ini kerana alkohol yang terkandung di dalam wangian bukan dari sumber yang najis.

Kod Rujukan Soalan u3wk4
Soalan :
1.apakah hukum jika memakai minyak wangi beralkohol ketika melakukan ibadat..

Jawapan :
Assalamualaikum wrt., Minyak wangi yang mengandungi alkohol boleh/harus dipakai dan boleh dibawa untuk melakukan ibadat.. Alkohol yang terkandung di dalam minyak wangi adalah berbeza dengan alkohol yang terdapat di dalam arak.

Kod Rujukan Soalan xg4ad
Soalan :
Assalamualaikum wbt. Saya ingin mendapatkan kepastian pengunaan minyak wangi beralkohol ketika menunaikan Solat. Terima Kasih.

Jawapan :
waalaikumussalam...hukum solat adalah sah. Muzakarah Fatwa Kebangsaan Malaysia telah memutuskan harus/boleh menggunakan minyak wangi beralkohol.


Sumber : http://islamgrid.gov.my/about.php
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
Tel : 603-88864000 samb. 4275/4282
Alamat Email: islamgrid@islam.gov.my

Safee Sali bakal bermain di Bundesliga Jerman..


Selepas menjadi pemain negara pertama beraksi di Liga Super Indonesia (ISL), penyerang sensasi Harimau Malaya, Safee Sali terus mengukir sejarah tersendiri selepas dikhabarkan menjadi buruan kelab Bundesliga.

Penyerang berbisa Pelita Jaya itu mendedahkan perkara tersebut selepas memaklumkan ada kelab liga Jerman sedia membuat tawaran untuk mendapatkan khidmatnya.

Meskipun begitu, tawaran dibuat masih lagi diperingkat awal dan Safee enggan mengulas lebih lanjut:"Tawaran ini datang tepat pada masanya. Mungkin ini adalah betul-betul tawaran yang mahukan khidmat saya.

"Tawaran ini mungkin datang selepas saya menyertai skuad Malaysia menentang Singapura. Saya terkejut dengan panggilan ini, walaupun belum mendapat tawaran rasmi," kata Safee.

Safee turut menambah ia mungkin wujud selepas beliau berjaya membantu skuad Harimau Malaya menjulang Piala AFF dan menyumbat tiga gol penting ketika perlawanan pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014 baru-baru ini.

Namun segala-galanya terletak pada pengesahan rasmi dari kelab Jerman dan kini masih belum mengetahui kelab mana yang bakal disertainya.

"Saya hanya mendapat khabar dari sana tetapi saya belum mendapat pengesahan jelas. Jadi saya tidak boleh komen terlalu banyak," katanya. -D5 Sports


p/s: Tahniah Papa ucapkan pada Safee.. Harap Safee akan terus maju didalam kerjaya tanpa sebarang kontroversi... =)

Thursday, 28 July 2011

Pasukan Harimau Malaya gila berFesbuk...


Apapun, Papa harap pasukan Malaysia mampu menang dalam perlawanan menentang Singapura..

Jangan hampakan harapan seluruh rakyat negara ni yang teringin sangat nak tengok Malaysia beraksi di Peringkat Akhir World Cup..

At least.., jangan biarkan pasukan dari Kota Singa tu musnahkan harapan kita... Go Malaysia!! Chaiyok!! Chaiyok!!!

Wednesday, 27 July 2011

Lawatan kerja ke Indonesia.. part 1.

Selamat datang ke Jakarta..

Papa sebenarnya baru balik dari lawatan kerja ke Jakarta dan Bandung selama 4 hari 3 malam.. Sambil-sambil sibuk bermesyuarat di sebelah malam, Papa tak lepaskan peluang meronda-ronda dan bershopping untuk family..

Memang patutlah dorang gelarkan disini sebagai syurga membeli belah.. Banyak banget pilihan yang boleh dipilih..

Bagi sesapa yang tak pernah datang sini.., cubalah try.. Mesti berbaloi.. Tapi siapkan ongkos secukupnya yee.. Kalau setakat plan nak bawa RM 1-2 ribu tu.., Papa rasa tak cukup kot..

Yang paling penting.., senyuman anak dara Sunda memang bisa buat lelaki hilang pertimbangan... (rasa macam nak bawak balik sorang jee...)

Tugu unik di Lapangan terbang Soekarno Hata

Unik kan...

Ni menara kawalan lapangan terbang...

Sekali tengok macam lampu suluh pulak... =)

Garuda Airlines... Pramugari dia cantik2 belaka..

Kedai bebas cukai..

Tugu Soekarno Hata di pintu masuk Jakarta..

Jalan di Jakarta tetap sibuk..

Pak Polisi disini pakai kereta Proton Persona..

Tol yang sentiasa sibuk 24 jam..

Besar Billboard nih.. dari jauh dah boleh nampak..

Bendera Partai Demokrat..

Penghujung lingkaran keluar dari Kota Jakarta.. Kurang sibuk disini..

Ni tugu Partai Golkar.. Golkar adalah singkatan dari Golongan Karya..

Mesyuarat ringkas setibanya di Kota Bandung..

Warung Tekko ni memang famous dengan hidangan Sapi penyet.. Memang sedappp...

Gambar depan tempat penginapan di Bandung..

Kalau ke Bandung, wajib berkunjung ke Pasar Baru..

Macam2 ada kat sini..

Kalau bawak family, jaga2 takut sesat sebab tempat ni memang luas...

Orang pompuan mesti juling bijik mata bila shopping kat sini..

Bukan setakat kain batik.., telekung, tudung, kain sutera semuanya ada..

Papa pun sesat 3 kali disini.. Nasib baik ada cewek sunda yang tunjukkan jalan..

Disini pulak adalah kawasan yang dinamakan Chempelas..

Kat sini pun tempat orang shopping jugak..

Bukan setakat dalam bangunan lot kedai.., kat luar pun banyak jualannya...

Makanan pun banyak dijual.., tapi Papa tak berani makan.. Takut tak halal..

Kalau penat jalan, singgah je beli air es yang dijual kat tepi2 tu.. 5000 rupiah satu botol..

Buah pun banyak.. Buah salak dorang memang besar.. Dan jangan lupa beli buah avacado.. Kat sini dorang panggil buah aplikot..

Ni penghujung pusat shopping.. Jauh jugak kalau nak jalan kaki sampai sini..

Kalau rasa malas berjalan, bolehlah naik beca.. Tapi Papa nasihatkan tak payah je lah.. Sebab jalan kat sini manjang jem..


Jadi.., ini baru part 1.. Nanti Papa uploadkan gambar untuk part ke 2 pulak yee.. Gambar ke kawah gunung berapi di Tangkuban Perahu..

To be continued..

Thursday, 21 July 2011

Bangkai Raksasa Laut ditemui di Pantai...


Pasangan Margaret dan Nick Flippence terkejut apabila mereka menemui bangkai reput "raksasa laut" ketika berjalan-jalan sekitar pantai di Bridge of Don, Aberdeen.

"Kami terkejut," kata Flippence.

"Oh Tuhanku, apakah haiwan ini?" ungkap Flippence ketika menemui bangkai tersebut.

"Bangkai ini tidak seperti haiwan lain, hampir kelihatan seperti haiwan prasejarah," katanya kepada The Sun.


Namun jurucakap Muzium Natural History berkata, "Kami telah bercakap dengan salah seorang kurator mamalia dan dia berpendapat bahawa haiwan itu mungkin ikan paus daripada jenis killer whale atau pilot whale.



P/s: Sekali pandang, tak nampak pun seperti ikan paus... Kalau macam ikan Barracuda tu ada laa..

p/s2: Lama Papa tak update sebab sibuk dengan urusan kerja.. InsyaAllah akan mula update balik lepas ni...

Monday, 4 July 2011

Gua Tercantik dalam Dunia...

Gua Niah di Sarawak

Papa yakin, korang tentu dah banyak melawat tempat2 menarik dalam Malaysia ni termasuklah gua-gua yang cantik dan menjadi tarikan pelancong..

Sepanjang hidup Papa setakat ni, hanya 3 buah gua yang Papa pernah masuk.. Gua Niah di Sarawak.., Gua Kelam di Perlis dan juga Gua Musang di Kelantan..

Antara semua, Gua Niah lah yang paling best dan cantik sebab ada burung Walid..

Hari ni Papa nak kongsikan gambar2 Gua yang tercantik di luar negara.. Jom kita relaks sambil menikmati keindahannya yee...




1.Tasik Gua Lechuguilla, New Mexico, USA

2.Tasik Cheddar Gorge, Great Britain

3.Tasik Bawah Tanah Guilin, China

 4.Danau Gua Mellisani, Geneva

5.Tasik Hamilton, Texas

6.Tasik Gua Banff, Canada

7.Tasik Luray Caverns, Virginia

8.Tasik Yucatan, Mexico